Základní kurz P.E.T. – Výchovy bez poražených učí rodiče:
- mluvit k dětem tak, aby jim skutečně naslouchaly
- naslouchat dětem tak, aby se cítily pochopené a přijaté a rodičům důvěřovaly
- řešit konflikty v rodině, aby nikdo neprohrál a přesto zůstaly vyřešené
- dovednosti, jak vyřešit složité rodinné situace a problémy
- zvládat složité emoce a situace
- zbavit se automatizmů převzatých z vlastní výchovy a nahradit je účinějšími postupy
- vypořádat se s názorovými střety a konfliktem hodnot
- vyvarovat se komunikačních bloků, které zastavují komunikaci
Komu jsou kurzy určeny
Všem rodičům. P.E.T. je komplexní model pro rozvoj vztahu rodičů a dětí v rodinách všech typů. Funguje pro děti od raného věku až po rebelující adolescenty. Lze ho uplatnit v rodinách, kde se již vztahy rodičů a dětí zhoršily či narušily, i pro rodiny, kde jsou spíše prevencí problémů. V obou případech učí rodiče i děti předcházet vzniku vztahových problémů a konfliktů a řešit je dříve než vzniknou. Je vhodný i pro rodiče, kteří vychovávají děti sami, prarodiče, vychovatele, chůvy.
P.E.T. kurzy jsou osvědčený program, který je rozdělen do 8 lekcí, které na sebe vzájemně navazují. Celkem se jedná o minimálně 24 výukových hodin.
Každý účastník dostane Pracovní sešit. Základní cena kurzu je 4900, – Kč za 24 hodin, tedy cca 205 Kč za hodinu včetně materiálů.
Obsah kurzu po jednotlivých setkáních
Setkání 1. – POROZUMĚNÍ EFEKTIVNÍMU RODIČOVSTVÍ
- vzájemné seznámení
- nastavení osobních cílů pro celý kurz
- seznámení s metodou Okno chování
Setkání 2. – UČENÍ SE POMÁHAJÍCÍM VZTAHŮM
- rozpoznání, kdy má naše dítě problém
- seznámení a praktický nácvik dvou funkčních metod – pasivní naslouchání a aktivní naslouchání
- rozpoznání nefunkční komunikace – 12 bloků v komunikaci
Setkání 3. – POUŽÍVÁNÍ AKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ V PRAXI
- kdy a jak používat aktivní naslouchání
- kdy aktivní naslouchání nepoužíváme
- nejčastější chyby při aktivním naslouchání
- jak používat pomáhající vztahy s batolaty a malými dětmi
Setkání 4. – KONFRONTACE S NEPŘIJATELNÝM CHOVÁNÍM
- pojem přijatelné/nepřijatelné chování
- představení myšlenky efektivního sebevyjádření a nácvik v praxi
- „Já-sdělení“ – představení funkční konfrontace, základní nácvik
Setkání 5. – POUŽÍVÁNÍ „JÁ-SDĚLENÍ“ V PRAXI
- procvičování konfrontujících „Já-sdělení“ a přeřazování na aktivní naslouchání
- 3 části konfrontujícího „Já-sdělení“
- typické chyby během „Já-sdělení“
- úprava prostředí a zóna bez problémů
- zhodnocení kurzu v polovině
Setkání 6. – VYŘEŠENÍ KONFLIKTU
- vysvětlení pojmu konflikt
- představení metody I, II a III
- problémy při používání metody výhra-prohra
- výhody a nevýhody Metody III při řešení rodinných konfliktů
Setkání 7. – POUŽÍVÁNÍ METODY III
- 6 kroků Metody III detailně
- rozlišování mezi potřebou a řešením
- procvičování Metody III
- jak používat Metodu III s malými dětmi
Setkání 8. – ŘEŠENÍ STŘETU HODNOT
- porozumění podstaty hodnot a jejich role při řešení konfliktů
- barometr hodnot
- neefektivita síly a hrozby při řešení střetu hodnot
- model řešení problému střetu hodnot
- uzavření kurzu P.E.T.